Основними принципами в
роботі є :
повага та сприйняття індивідуальних особливостей дітей:
дотримання найкращих інтересів дитини;
недопущення дискримінації та порушення прав дитини;
конфіденційність ;
доступність освітніх послуг з раннього віку;
міжвідомча співпраця.
Головне завдання психолога це проведення комплексної оцінки розвитку дитини !
Первинний прийом батьків;
Комплексна оцінка за напрямами;
Узагальнення результатів;
Написання висновку;
Рекомендації;
Діагностичний інструментарій є основою професійної діяльності психолога.
Фахівец володіє досить великим набором психодіагностичних засобів та методик.
Їх мета – визначити об’єктивний стан розвитку дитини, а також оцінити рівень сформованості тих чи інших психічних процесів (пам’яті, уваги, мислення )
психолог інклюзивно-ресурсного центру в своїй роботі використовує різнопланові стандартизовані методики:
Для визначення рівня розвитку когнітивної та емоційно-вольової сфери є 5 основних методик:
CASD;
PEP-3;
WISC-IV;
Leiter-3;
CONNERS-3.
КОРОТКО ОЗНАЙОМИМО З НИМИ
CASD
Скринінгова шкала розладів аутистичного
спектру. Тест CASD пропонує швидкий і надійний метод діагностики дітей з аутизмом без урахування вікової категорії, рівня розумового розвитку, або ступеня прояву
розладу.
РЕР-3
Психоосвітній профіль: -індивідуалізоване психоосвітнє оцінювання дітей із розладами аутистичного спектра за методикою ТЕАССН» (РЕР-3) — методика, що дозволяє оцінити сукупність нерівномірно представлених сильних і слабких з погляду навчання сторін дитини, характерних для розладів аутистичного спектра та пов’язаних із ним порушень розвитку.
WISC-IV (Шкала інтелекту Векслера для дітей — IV) — стандартизована методика для вимірювання інтелекту у дітей віком від 6 до 16 років.
Особливості та переваги WISC-IV:
Оцінює здібності та потенціал людини (текучий інтелект), а також набуті знання і навички (кристалізований інтелект).
Вимірює вербальний інтелект, сприйняття і мислення, швидкість обробки інформації, робочу пам’ять.
Діагностує як розумову відсталість, так і обдарованість.
Використовується не тільки в якості тесту інтелекту, але і як клінічний інструмент і основа для побудови програм роботи з дитиною.
Підходить як групі норми, так і групі патології (розлади навчання, РДУГ, легка і помірна розумова відсталість).
Тест можна проводити навіть якщо дитина не вміє читати і писати, має легкі логопедичні проблеми (не вимовляє якісь звуки).
Ви отримуєте набагато більше, ніж просто визначення балів IQ, а саме:
результати об’єктивного оцінювання інтелекту й оцінку його відповідальності віковим нормативам, а не суб’єктивній оцінці психолога, батьків, вчителів.
тест надає ґрунтовну інформацію щодо пізнавальних здібностей дитини й особливостей її когнітивних функцій.
демонстрацію відмінностей між інтелектуальним функціонуванням дитини і шкільною успішністю.
рекомендації психологічного характеру, складені на основі данних про слабкі і сильні сторони пізнавальної сфери дитини, а також напрямок для розвитку і зростання.
тест може допомогти школам створювати для учнів відповідні умови для навчання і складати індивідуальні плани роботи.
Leiter-3
Тест невербального інтелекту і когнітивних здібностей!
(Міжнародна шкала продуктивності Лейтера) — методика, що дозволяє оцінити невербальний інтелект і функціонування нейропсихологічних процесів, що лежать в його основі.
Корекційно-розвиткові заняття проводяться в індивідуальній формі за рекомендованими МОН корекційно- розвитковими програмами згідно труднощів дитини .
Вони спрямовані на розвиток:
когнітивних процесів;
підвищення інтелектуального рівня;
формування комунікативних навичок та емоційного інтелекту;
ефективної соціальної взаємодії;
зниження тривожності та подолання страхів;
розвитку навичок емоційної саморегуляції;
а також формування навичок асертивної поведінки.
В ході проведення корекційно-розвивальної роботи особлива увага також приділяється соціалізації дитини з особливими освітніми потребами, розвитку її самостійності та відповідних компетенцій та формуванню компенсаційних способів діяльності як важливої умови підготовки дітей з особливими освітніми потребами до навчання.
Головне завдання! Допомогти та не нашкодити.