ОСНОВНІ ЗМІНИ В ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ !

Згідно з постановою від 21 липня 2021 року були внесені зміни в законодавство, за якими тепер використовуються терміни:

«особи з ООП» замість «діти з ООП».

«рівні підтримки» – обсяг тимчасової або постійної підтримки в освітньому процесі дітей, які цього потребують;

«ресурсна кімната» – частина кімнати, що має відповідний розподіл функціональних зон, призначена для розвитку дітей, зокрема з особливими освітніми потребами, гармонізації їх психоемоційного стану та психологічного розвантаження, надання індивідуальних та/або групових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.

Особи з ООП мають право здобувати освіту в:

закладах дошкільної освіти;

закладах загальної-середньої освіти;

закладах професійно-технічної освіти;

закладах вищої освіти;

закладах позашкільної освіти.

ПОРЯДОК ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Керівник на підставі заяви батьків, висновку ІРЦ, підтримки органу управління організовує клас/групу з інклюзивним навчанням.

Створює необхідну матеріально-технічну та навчально-методичну базу.

Здійснює добір відповідних педагогічних працівників.

ОСНОВНІ МОМЕНТИ:

у класі навчаються 1-3 особи з ООП;

затверджується типова освітня програма закладу: індивідуальний навчальний план + корекційно-розвиткова робота;

має створюватись індивідуальна програма розвитку;

у закладі має бути асистент вчителя/вихователя, команда психолого-педагогічного супроводу, а також ресурсна кімната.

Індивідуальна програма розвитку особи з ООП практично зорієнтована на основі SMART-цілей з використанням таких джерел, як висновок ІРЦ , обстеження вузьких спеціалістів закладу, анкетування батьків, інтерв’ю з батьками, бесіда з особою з ООП і так далі. За Типовими штатними нормативами, асистент вводиться з розрахунку 1 ставка на клас, де навчаються особи з ООП, а посада вчителів-дефектологів може вводитись за наявності навантаження не менше навчальних 9 годин на тиждень, виходячи з норми 18 навчальних годин на тиждень.

НОВА ТЕРМІНОЛОГІЯ У РОБОТІ ІРЦ

Автоматизована система інклюзивно-ресурсних центрів – автоматизована система збирання, оброблення, зберігання та захисту інформації щодо осіб з ООП та суб’єктів освітньої діяльності.

Комплексна оцінка – збір та інтерпретація інформації про особливості розвитку особи з метою визначення її особливих освітніх потреб та визначення її освітніх труднощів.

Мобільний інклюзивно-ресурсний центр – автомобільний транспортний засіб спеціального призначення, обладнаний для проведення комплексної оцінки та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб з ООП.

Освітні труднощі – труднощі у навчанні, які впливають на процес здобуття освіти та результати навчання здобувачів освіти.

Підтримка в освітньому процесі – підтримка, що надається здобувачам освіти постійно або тимчасово та передбачає створення для них сприятливих для навчання умов у закладі.

Філія ІРЦ – територіально відокремлений структурний підрозділ ІРЦ. ЧИМ ЗАЙМАЄТЬСЯ ІРЦ?

ІРЦ – організація системного кваліфікованого супроводу, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг особам з ООП.

Фахівці ІРЦ: надають допомогу в організації освітнього процесу для осіб з ООП; беруть участь у команді психолого-педагогічного супроводу особи в закладі освіти; надають у разі потреби іншу методичну допомогу педагогічним працівникам закладу; консультують батьків щодо роботи з особою з ООП та інше.

СИСТЕМНИЙ КВАЛІФІКОВАНИЙ СУПРОВІД, НАДАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ТА КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВИХ ПОСЛУГ СПРЯМОВАНІ НА:

запобігання виникненню освітніх труднощів; соціалізацію осіб з ООП, розвиток їх самостійності; сприяння розвитку потенціалу осіб з ООП; формування компенсаційних способів діяльності як важливої умови підготовки дітей з ООП до навчання у закладах дошкільної, загальної середньої, професійної та інших закладах загальної середньої освіти; забезпечення розвитку навичок саморегуляції та саморозвитку дітей з урахуванням наявних знань, умінь і навичок. Пам’ятайте, що у всіх нас є власні ресурси для того, аби впроваджувати інклюзивну освіту в українських закладах та підвищувати свою фахову майстерність. Саме тому ми маємо співпрацювати один з одним, самовдосконалюватись та доводити, що наша країна готова до ефективного впровадження інклюзивного навчання.