РІЗНІ, АЛЕ РІВНІ: ВІДКРИВАЄМО ДВЕРІ РОЗУМІННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ ЩОДО ОСОБЛИВИХ ПОТРЕБ

Дітям важливо пояснювати, що таке інвалідність, бо це допомагає їм розуміти, що люди можуть бути різними. Коли діти знають про інвалідність, вони вчаться бути терплячими та сприймати людей з особливими потребами так само, як всіх інших. Це важливо для створення дружнього оточення, де кожен відчуває себе важливим, – зазначає Марія Сігетій, начальник Управління Державної служби якості освіти у Закарпатській області.

????По-перше, розмовляючи з дитиною на цю тему, враховуйте її вік та запит, – які саме питання вона вам ставить.

????По-друге – будьте чесними: якщо ви не знаєте відповіді на запитання, так і скажіть, пообіцявши повернутись до цієї теми пізніше.

????По-третє – коли ви говоритимете про інвалідність, потрібно використовувати правильну лексику та пояснювати дитині, чому ті чи інші слова є некоректними, а інколи навіть образливими.

????Коректну термінологію ви можете знайти у нашому словнику https://bf.in.ua/rizni-sotsialni-hrupy/

????‍????‍????Інколи батьки бояться починати розмову, бо не знають, що саме говорити. Однак для таких бесід не потрібні енциклопедичні знання. Достатньо навчити основним принципам толерантності. А це розуміння, що всі люди в світі різні, і насправді це неймовірно цікаво – спостерігати за нашою несхожістю та дізнаватись, як живуть ті чи інші люди. А по-друге, рівне ставлення, яке базується на повазі, а ніяк не на почутті жалю чи страху.

???? Простими словами можна пояснити про деякі форми інвалідності чи порушення.

Дайте дитині зрозуміти, що відмінні риси людини/дитини – не перепона для спілкування. Навпаки, це можливість дізнатись щось нове й цікаве.

????‍♀️Найкраще, що ви можете зробити, – не стояти на заваді спілкуванню своїх дітей з дітьми з інвалідністю, якщо їм цікаво і вони хочуть дружити, а відразу допомагати і навчати толерантному ставленню.

????‍♀️Навчіть дитину бачити в людині насамперед особистість, а в інвалідності просто одну з ознак: «Ось ти світловолосий, кароокий, любиш музику та шоколад, граєш на фортепіано, а Сашко – брюнет, він обожнює пастилу, читати комікси, і він користується кріслом колісним».

????І найважливіше – не намагайтесь налякати дитину та не вигадуйте якихось нісенітниць, які впливатимуть на її ставлення до дітей/людей з інвалідністю. Якщо, наприклад, дитина бешкетує і ви розумієте, що вона може травмуватись, найгірше, що ви можете зробити, – гримнути на неї та сказати, що з такою поведінкою «вона стане інвалідом та опиниться у візку». Такі емоційні фрази можуть вплинути на ставлення дитини до людей з інвалідністю. В такому випадку краще буде сказати, що через необачну поведінку вона може травмуватись і їй буде боляче, але не залякуйте дітей людьми з інвалідністю ні в якому разі.

????Дітям потрібно обов’язково пояснювати причину та наслідок незвичної поведінки іншої дитини, наприклад, із розладом аутистичного спектра. Інакше вони усе сприйматимуть спрощено: «Не такий, значить над ним можна познущатися, посміятися». Діти можуть не розуміти, що якесь їхнє слово чи жарт можуть сильно нашкодити дитині з РАС.

????‍????А взагалі, у дітей набагато менше стереотипів, порівняно з дорослими. І якщо не говорити їм нісенітниць на зразок «ти підхопиш інвалідність, доторкнувшись до дитини в кріслі колісному», вони не поширюватимуть ці міфи далі, а значить – не боятимуться спілкуватись.

????‍♂️І повторюємо правило №2 ще раз: у розмові з дітьми будьте максимально щирим. Якщо ви чогось не знаєте, не бійтесь сказати про це дитині і разом провести, наприклад, дослідження – почитати інтерв’ю, тематичні книги чи подивитись відеоролики про те, як живуть люди з інвалідністю в Україні.

????Про те як пояснити дитині що таке інвалідність читайте у «Довіднику безбар’єрності» за покликанням → https://bf.in.ua/…/iak-poiasnyty-dytyni-shcho-take…/